Tässä joku vuosi sitten herättelin aamulla esikoistani, että hän olisi ehtinyt ajoissa opinahjoonsa. Itsellänikin oli hieman erilainen aamu, kun olin menossa sairaslomasijaiseksi osa-aikaiseen työpaikkaani. No voi arvata, että sitkeäunista teiniä kun yrittää oman kiireen keskellä hereille, niin siitä ei synny kuin kauhea sota. Lähdin töihini siis erittäin vihaisena ja harmittelin lapseni käytöstä. Oli vähällä etten myös itkeä tirauttanut muutamaa kyyneltä siinä töihin ajellessani.

Koska olin menossa tuuraajaksi, ei minulla ollut työpaikkaan avainta. Näin sisällä siivoajan ja koputin ulko-oveen. Siinä vaiheessa, kun hän tuli avaamaan oven minulle, tervehdin aiemmasta vihanpuhkumisesta huolimatta hymyillen ja sanomalla iloisesti "huomenta". 

Koska olen itsekin tehny palkallista siivoustyötä, minun on helppo asemoitua siivoajan osaan. Jotkut ihmiset eivät ole huomaavinaankaan kyseessä olevaa työntekijää, vaikka olisivat yli kävelemässä. Joidenkin asennoituminen puolestaan on, että siivoaja on pohjasakkaa ja hänelle sopii puhua siihen malliin. Itse tiedän, että siivoajakin on ihminen ja voi jopa nauttia työstään. Ja siivoajalla on tunteet siinä missä muillakin. Siksi en ylenkatso siivoajaa vaan tervehdin häntä kuin muidenkin alojen työntekijöitä.

Taisi siivoajallakin olla ankea aamu, kun hän heti iloissaan tervehdysestäni kehui, että on kiva kun tervehditään iloisesti. Hänen kommentillaan oli itseeni myös piristävä vaikutus. Harmini aihe väistyi, en enää puhkunut vihaa ja myhäilin ainakin puoli päivää siivoajan sanoille. Hän teki minut todella iloiseksi ja pelasti päiväni.

Yksi pieni ele, yksi pieni sana, tapa miten kohtaat toisen ihmisen, saattaa pelastaa päiväsi tai kohtaamasi ihmisen päivän. Tähän olen pyrkinyt, etten ylenkatso toista hänen ammattinsa taikka vaatetuksensa perusteella. Ulkoinen poikkeavuus toisessa ihmisessä saattaa joskus hämmentää, mutta pyrin kohtelemaan häntä kuin ketä muuta tahansa. Miksi näin? Koska olen itse ollut joskus syrjitty, kiusattu ja huomiotta jätetty. Koska minulla on vammainen sukulainen. Koska lapsellani on karsastava silmä. ... Koska se yksi pieni ystävällinen huomiointi auttaa oikeasti.